Va propunem spre consultare Proiectul - regulament cadru pentru organizarea serviciilor de asistenta judiciara:
In conformitate cu dispozitiile art
1558 alin 1 lit b din Statutul profesiei de avocat si art 77 alin
1lit b din Legea profesiei de avocat nr 51/1995 Departamentul de coordonare a
asistentei judiciare propune urmatorul proiect privind
REGULAMENTUL CADRU
PENTRU ORGANIZAREA
SERVICIILOR DE ASISTENTA
JUDICIARA
Capitolul 1: Dispozitii generale
Art 1 : (1) In sensul Legii nr
51/1995 si al Statutului profesiei de avocat prin asistenta judiciara se
intelege asistenta judiciara acordata prin avocat.
(2) Asistenta judiciara se exercita numai de avocatii inscrisi in Registrul
national de asistenta judiciara organizat
pe baza registrelor de asistenta judiciara intocmite de barourile din care fac
parte.
(3) Asistenta judiciara este acordata numai in cazurile si conditiile
stabilite limitativ de legislatia profesiei de avocat in vigoare.
(4) Pentru asistenta judiciara acordata avocatul desemnat are dreptul la
onorariu stabilit in conditiile Legii nr 51/1995 si Statutului profesiei de avocat.
Art 2 : Avocatul care acorda asistenta judiciara nu are dreptul sa
primeasca de la client sau de la cel aparat nici-un fel de remuneratie sau alte
mijloace de recompensa, nici chiar cu titlu de acoperire a cheltuielilor.
Art 3: UNBR si Barourile asigura
exercitarea corespunzatoare a asistentei judiciare.
Art 4. Avocatul desemnat sa acorde asistenta judiciara este protejat de
lege, supunandu-se numai legii, statutului profesiei si codului deontologic.
Capitolul II: Organizarea
activitatii de acordare a asistentei judiciare.
Sectiunea 1: Cazurile si
conditiile de acordare a asistentei judiciare
Art 5: Cazurile de acordare a asistentei judiciare sunt:
(1) a) in cauzele penale in care apararea este obligatorie potrivit
prevederilor codului de procedura penala si legilor speciale sau in orice alta
situatie in care organul judiciar apreciaza necesara desemnarea unui aparator
din oficiu;
b) in orice alte cauze decat cele penale ca modalitate de acordare a
ajutorului public judiciar, in conditiile legii;
c) la solicitarea organelor administratiei publice locale;
(2) Decanul baroului poate aproba, in cazuri de exceptie, acordarea cu
titlu gratuit a asistentei de specialitate juridica, la solicitarea persoanei
lipsite de mijloace materiale daca drepturile sale ar fi prejudiciate prin
intarziere.
Sectiunea 2: Conditii de acordare a asistentei
judiciare
Subsectiunea A : Acordarea asistentei judiciare in
materie penala in situtia in care apararea este obligatorie potrivit
dispozitiilor Codului de procedura penala si legilor speciale sau in oricare
alta situatie in care organul judiciar apreciaza necesara desemnarea unui
aparator din oficiu.
Art 6: (1) La solicitarea organelor de urmarire penala sau a instantelor de
judecata, serviciul de asistenta judiciara organizat in cadrul fiecarui barou
va desemna unul sau mai multi avocati inscrisi in Registrul de asistenta
judiciara .
(2) Desemnarea avocatilor din oficiu se face potrivit ordinii determinata
de repartitia lunara , intocmindu-se un proces verbal in acest sens.
Art 7: (1) Avocatul desemnat nu poate refuza sarcina profesionala decat in
caz de conflict de interese sau pentru alte motive justificate.
(2) Refuzul nejustificat de a prelua cazul sau de a continua executarea constituie abatere
disciplinara in conditiile legii profesiei de avocat.
Art 8: Instiintarea avocatului desemnat in vederea preluarii cazului se
face prin nota telefonica sau prin orice alt mijloc de comunicare.
Art 9: Delegatia aparatorului desemnat din oficiu inceteaza la prezentarea
aparatorului ales.
Art 10:Inlocuirea avocatului desemnat cu un alt avocat din oficiu intr-o
cauza penala se poate face numai, in mod exceptional, pentru motive justificate
si cu o prealabila notificare a SAJ.
Art 11: Asistenta judiciara in cauza/cauzele conexate cu alta/alte cauze
penale va fi asigurata de primul avocat desemnat in aceste cauze.
At 12: Avocatul din oficiu desemnat in cauze in care asistenta judiciara
este obligatorie in locul avocatului ales care nu se prezinta nejustificat la
data stabilita pentru efectuarea unui act de urmarire penala sau la termenul de
judecata fixat si nici nu asigura substituirea , pleaca sau refuza sa efectueze
apararea , solicita, obligatoriu, timpul necesar pentru pregatirea apararii.
Avocatul din oficiu inlocuindu-l pe avocatul ales care lipseste, nejustificat,
la termenul de judecata, dupa inceperea dezbaterilor, in cauzele in care
asistenta juridica este obligatorie, solicita obligatoriu acordare unui termen
de minimum 3 zile pentru pregatirea apararii.
Subsectiunea B : Acordarea
asistentei judiciare sub forma ajutorului public judiciar.
Art 13: (1) In cazul in care, potrivit art. 11-19 din Ordonanta de Urgenta
a Guvernului nr 51/2008 privind ajutorul public judiciar in materie civila,
aprobata cu modificarile si completarile prin Legea 193/2008 a fost
incuviintata cererea de ajutor public judiciar sub forma asistentei prin
avocat, cererea impreuna cu incheierea de incuviintare se trimit de indata
decanului baroului sau avocatului caruia
decanul i-a delegat atributiile sale privind asistenta judiciara din
circumscriptia acelei instante.
(2) In termen de 3 zile, decanul baroului sau avocatul caruia decanul
baroului i-a delegat atributiile sale, desemneaza un avocat inscris in
Registrul de asistenta judiciara, caruia ii transmite odata cu instiintarea
desemnarii, incheierea prevazuta la alin (1). Decanul baroului sau avocatul
caruia decanul baroului i-a delegat atributiile sale comunica, obligatoriu ,
benefiarului ajutorului public judiciar, numele avocatului desemnat.
Benficiarul ajutorului public judiciar are posibilitatea sa solicite el insusi
desemnarea unui anumnit avocat, cu consimtamantul acestuia, in conditiile
legii.
Art 14: Avocatul desemnat in conditiile legii profesiei de avocat nu poate
refuza sarcina profesionala incredintata decat in caz de conflict de interese
sau pentru alte motive justificate, refuzul nejustificat de a prelua cazul sau
de a continua executarea constituind abatere disciplinara in conditiile legii.
Art 15: Refuzul nejustificat al beneficiarului sau renuntarea unilaterala
si nejustificata a acestuia la asistenta acordata de avocatul desemnat duce la incetarea ajutorului public
sub forma asistentei prin avocat.
Subsectiunea C: Acordarea asistentei extrajudiciare:
Art 16: (1) Cererea de acordare a asistentei extrajudiciare se depune la
Serviciul de asistenta judiciara si se solutioneaza de decanul baroului sau
avocatul caruia decanul baroului i-a delegat atributiile sale privind asistenta
judiciara, prin decizie de admitere sau de respingere, dupa caz.
(2) Modelul cererii de acordare a asistentei extrajudiciare se aproba de
Departamentul de coordonare a asistentei judiciare care va cuprinde mentiuni
privind obiectul si natura solicitarii de asistenta, identitatea, codul numeric
personal, domiciliul si starea materiala a solicitantului si a familiei sale.
(3) La cererea de acordare a asistentei extrajudiciare sunt anexate
inscrisuri doveditoare ale veniturilor solicitantului si ale familiei sale,
dovezi cu privire la obligatiile de intretinere sau de plata precum si o declaratie
pe propria raspundere a solicitantului, in sensul de a preciza daca in cursul
ultimelor 12 luni a mai beneficiat de ajutor public judiciar , in ce forma,
pentru ce cauza precum si cuantumul acestui ajutor.
(4) Dovada starii materiale a solicitantului se face, in principal, cu
documente potrivit art 74 alin 2 din Legea 51/1995 modificata si completata.
(5) Decizia privind acordarea asistentei extrajudiciare cuprinde mentiunile
prevazute la art 74 alin 4 din Legea 51/1995 modificata si completata.
Art 17: (1) Decanul baroului sau avocatul caruia decanul baroului i-a
delegat atributiile sale, in materia asistentiei judiciare, desemneaza un
avocat din Registrul de asistenta judiciara al baroului.
(2) Decanul baroului sau avocatul caruia decanul baroului i-a delegat
atributiile sale in materia asistentei judiciare poate aproba acordarea
asistentei extrajudiciare de catre un avocat ales de persoana careia i se
acorda asistenta judiciara.
Art 18: (1) Decizia de respingere a cererii de acordare a asistentei
extrajudiciare poate fi contestata, in termen de 5 zile de la comunicarea
acesteia, la consiliul baroului.
(2) Solutionarea contestatiilor formulate impotriva deciziei de respingere
de catre Consiliul baroului se face urgent la prima sa sedinta.
Subsectiunea D:
Art 19. Serviciile de asistenta juridica privind accesul international la
justitie in materie civila precum si serviciile de asistenta juridica in
cauzele privind cooperarea judiciara internationala in materie penala se acorda
potrivit regulilor speciale prevazute in OUG 51/2008 aprobata cu modificarile
si completarile prin Legea 193/2008 precum si in conventiile care contin
dispozitii referitoare la accesul international la justitie.
Accesul international la
justitie poate fi acordat in baza curtoaziei internationale sub rezerva
reciprocitatii pentru statele cu care Romania nu are legaturi
conventionale.
Capitolul III: Organizarea activitatii de acordare a asistentei
judiciare
Sectiunea 1: Structurile de coordonare a activitatii de acordare
a asistentei judiciare
Art.20 In cadrul U.N.B.R se organizeaza Departamentul de coordonare a
asistentei judiciare, organ cu activitate permanenta, coordonat de un
Vicepresedinte al U.N.B.R sau de catre un membru al Comisiei Permanente a
U.N.B.R ca urmare a aprobarii de catre aceasta a delegarii atributiilor
vicepresedintelui U.N.B.R
Art.21 Strucutura organizatorica a acestui departament se stabileste prin
decizie a Comisiei Permanente a U.N.B.R.
Art.22 In limitele stabilite de Legea 51/1995 modificata si completata si
cu cu procedura stabilita de Statutul profesiei de avocat, Departamentul de
coordonare a asistentei judiciare emite decizii si norme metodologice.
Art.23 Atributiile Departamentului
de coordonare a asistentei judiciare sunt urmatoarele:
a) desfasoara conducerea metodologica a
activitatii de acordare a asistentei judiciare;
b) elaboreaza proiectul de Regulament-cadru pentru organizarea serviciilor de
asistentajudiciara;
c) propune sau, dupa caz, avizeaza proiecte de protocoale ce se incheie cu
autoritatile publice competente in scopul obtinerii mijloacelor financiare
necesare pentru organizarea serviciilor de asistenta judiciara;
d) organizeaza Registrul national de asistenta judiciara pe baza registrelor
intocmite de barouri;
e) organizeaza si coordoneaza metodologia de plata a onorariilor pentru
asistenta judiciara acordata;
f) efectueaza controlul asupra asistentei judiciare acordate;
g) elaboreaza proiecte de acte normative in domeniul asistentei judiciare, pe
care le propune Ministerului Justitiei in vederea promovarii;
h) stabileste, impreuna cu Ministerul Justitiei, indicii statistici, tine
evidenta statistica a sistemului de asistenta judiciara si analizeaza
informatiile necesare pentru planificarea si coordonarea corecta a sistemului
de asistenta judiciara;
i) colaboreaza cu Ministerul Justitiei pentru buna functionare si planificarea,
inclusiv din punct de vedere bugetar, a sistemului de asistenta judiciara;
j)popularizeaza sistemul de asistenta judiciara;
k) stabileste formularistica utilizata de barouri pentru organizarea
activitatii de asistenta judiciara si extrajudiciara, in conditiile legii;
l) reprezinta U.N.B.R. in domeniul asistentei judiciare, in cadrul colaborarii
internationale in materie, in conditiile legii sau ale Statutului profesiei de
avocat.
Art.24 In cadrul barourilor se organizeaza serviciile de asistenta
judiciara la sediile tuturor instantelor judecatoresti conduse de un avocat
definitiv, numit de consiliul Baroului si coordonate de un membru al consiliului.
Art.25 Organizarea, functionarea si
atributiile serviciilor de asistenta judiciara se stabilesc potrivit
regulamentului aprobat de consiliul baroului , in baza Regulamentului-cadru
pentru organizarea serviciilor de asistenta judiciara aprobat de Consiliul
U.N.B.R.
Sectiunea 2: Inscrierea avocatului
in registrul de asistenta judiciara
Art.26 (1) In cadrul fiecarui barou
este organizat Registrul de asistenta judiciara in care sunt inscrisi avocatii
care pot fi desemnati pentru acordarea asistentei judiciare si a asistentei
extrajudiciare
(2) U.N.B.R organizeaza
Registrul national de asistenta judiciara alcatuit din registrele de asistenta
judiciara ale tuturor barourilor
(3) Registrele de
asistenta judiciara organizate la barouri si Registrul national de asistenta
judiciara sunt publice. Registrele de asistenta judiciara organizate de barouri
se pastreaza pe suport de hartie si in format electronic si se publica pe
pagina de internet a fiecarui barou. Registrul national de asistenta judiciara
se publica pe pagina de internet a U.N.B.R.
(4)
Registrele de asistenta judiciara organizate la fiecare barou se actualizeaza
pentru urmatorul an calendaristic pana la sfarsitul lunii septembrie a anului
calendaristic precedent. Registrul national de asistenta judiciara se
actualizeaza in mod automat odata cu actualizarea datelor din registrul
fiecarui barou.In registrele de asistenta judiciara pot fi operate, in mod
exceptional, modificari si in cursul anului conform procedurii prevazute pentru
inscrierea in registru.
Art.27 (1) In vederea inscrierii in Registrul de asistenta judiciara,
avocatul depune o cerere la baroul din care face parte. Cererea cuprinde
mentiunile stabilite prin formularul aprobat de Departamentului de coordonare a
asistentei judiciare din cadrul U.N.B.R.
(2)Consiliul baroului hotaraste prin decizie
inscrierea avocatului in Registrul de asistenta judiciara.
(3)
Cazurile in care Consiliul baroului, poate, motivat, sa refuze inscrierea in
Registrul de asistenta judiciara sau sa radieze din acest registru un avocat
sunt urmatoarele:
a) daca avocatului solicitant i s-a aplicat o sanctiune disciplinara;
b) daca avocatul este invinuit pentru savarsirea unei actiuni de drept
comun;
c) daca s-a constatat incalcarea repetata a dispozitiilor Legii 51/1995
modificata si completata sau calitatea inferioara a asistentei judiciare
acordate.
(4) Radierea din Registrul de
asistenta judiciara poate fi dispusa pe o perioada de un an sau pe o perioada
de trei ani in situatia constatarii savarsirii consecutive a trei sau a mai
multor abateri de la obligatiile stabilite prin Legea 51/1995 modificata si
completata.
(5). Decizia
consiliului baroului de respingere a cererii de inscriere a avocatului in
Registrul de asistenta judiciara poate
fi contestata potrivit procedurii prevazute la cap.VI din Legea 51/1995
modificata si completata
(6) Decizia de radiere din registru se
aduce la cunostinta publicului prin afisare pe pagina de internet a baroului
precum sip e pagin a de internet a U.N.B.R.
Sectiunea 3 : Plata
onorariior avocatilor din oficiu
Subsectiunea A : Plata
onorariior avocatilor din oficiu in cazurile de acordare a asistentei juridice
prevazute la art.6 alin.1 lit.a si b
Art.28 (1) Avocatul desemnat are dreptul la un onorariu stabilit de organul judiciar pentru asistenta judiciara
acordata, potrivit naturii si volumului activitatii desfasurate in limitele
sumelor stabilite prin Protocolul incheiat intre U.N.B.R si Ministerul Justitiei.
(2) Protocolul incheiat
intre U.N.B.R si Ministerul Justitiei stabileste cuantumul si modalitatea de
plata pentru serviciile de asistenta judiciara prestate.
Art.29 Organul judiciar, prin actul
de infiintare a asistentei judiciare, stabileste si valoarea provizorie a
onorariului avocatului.
Art.30 (1) Avocatul desemnat intocmeste un referat scris dupa efectuarea
prestatiei avocatiale.Referatul contine mentiunile formularului aprobat de
Departamentul de coordonare a asistentei judiciare din cadrul U.N.B.R.
Referatul este insotit in cazul asistentei judiciare acordate in cadrul
sistemului de ajutor public judiciar de incheierea prin care instanta a
incuviintat acordarea acestui ajutor
(2) Organul judiciar confirma
referatul, dispunand mentinerea sau majorarea onorariului stabilit initial in
functie de volumul si complexitatea activitatii desfasurate de avocat, de
durata, tipul si particularitatile cauzei.Avocatul sanctionat disciplinar
potrivit art.86 alin.1 din Legea profesiei de avocat nu primeste onorariul
pentru prestatia avocatiala in acest caz.
(3) Referatul confirmat
potrivit dispozitiilor aliniatului precedent se inainteaza in termen de cinzi
zile de la data confirmarii baroului in
vederea verificarii, centralizarii si avizarii platii onorariului de catre
consiliul baroului.
(4) Consiliul baroului, dupa
avizare, inainteaza pana in data de
10 a lunii urmatoare situatia cu suma
totala a onorariilor cuvenite avocatilor pentru serviciile de asistenta judiciara finalizate, in
perioada de referinta(decontare) Departamentului economico-financiar si
adminsitrativ al U.N.B.R in vederea efectuarii viramentelor privind plata
onorariilor de catre U.N.B.R in contul barourilor in conditiile prevazute de
lege.Aceeasi situatie, insotita de referatele intocmite de avocati sunt trimise
compartimentului economico-administrativ al tribunalului sau al Curtii de apel,
dupa caz.Persoana/persoanele stabilite prin fisa postului din cadrul
instantelor analizeaza situatiile trimise de barouri si vizeaza centralizatorul
prin aplicarea amprentei stampilei "Certificat in privinta realitatii,
regularitatii si legalitatii pentru suma de.... lei". Centralizatoarele amprentate cu viza de "Certificat in privinta realitatii,
regularitatii si legalitatii pentru suma de.... lei" , semnate de
persoanele imputernicite sunt trimise de instantele din circumscriptia
tribunalului departamentului economic-financiar si adminsitrativ din cadrul
curtilor de apel in termen de trei zile lucratoare de la primirea situatiilor
de la barouri.Centralizatoarele trimise de instantele din circumscriptia curtii
de apel, semnate de persoanele imputernicite vor fi scanate si transmise prin
e-mail Directiei financiar-contabile din cadrul Ministerului Justitiei in termen
de trei zile lucratoare de la primirea acestora de la institutiile subordonate
impreuna cu cele ale aparatului propriu.
(5) La nivelul instantelor nu se efectueaza
nicio inregistrare contabila.
(6) In cadrul Directiei
financiar-contabile din cadrul Ministerului Justitiei se centralizeaza documentele
transmise de departamentul economic-financiar si adminsitrativ din cadrul fiecarei curti de
apel prin verificarea existentei concordantei dintre centralizatoarele
transmise de curtile de apel si valoarea facturata de U.N.B.R.
(7) U.N.B.R. emite la nivel
centralizat factura pentru plata onorariilor cuvenite avocatilor pentru
serviciile de asistenta judiciara finalizate intr-o luna la data de 15 din luna
urmatoare si o trimite Ministerului Justitiei pana la data de 20 a acestei
luni.
(8) Ministerul Justitiei
efectueaza plata (deconteaza factura) pana in ultima zi a lunii in care a fost
emisa factura.
(9) In situatia in care
termenele stabilite la alin (5) si (6) cad in zile nelucratoare, sumele pentru
serviciile de asistenta judiciara se vor plati in prima zi lucratoare.
(10) U.N.B.R vireaza lunar
catre fiecare barou contravaloarea prestatiilor conform centralizatorului
referatelor intocmite de avocati care atesta prestatia avocatiala efectiva.
Subsectiunea B: Plata onorariilor avocatilor pentru asistenta
judiciara acordata la solicitarea
administratiei publice locale
Art.31 Onorariile pentru asistenta
judiciara acordata in oricare dintre formele prevazute de Legea profesiei de
avocat la solicitarea organelor adminsitratiei publice locale se acorda din
fondurile acestor organe in limitele sumelor stabilite prin protocolul incheiat
de fiecare barou cu acestea. In lipsa protocolului sunt aplicabile limitele si
procedura stabilita prin Protocolul incheiat intre U.N.B.R si Ministerul
Justitiei.
Sectiunea 3 : Coordonarea
in mod continuu si rapid de catre
Departamentul de asistenta
judiciara a activitatii de asistenta juridica din cadrul barourilor prin
intermediul unei platforme online pe baza de utilizator-parola.
Art.32 (1) Colectarea datelor
privind situatia cu suma totala a onorariilor cuvenite avocatilor pentru
serviciile de asitenta judiciara finalizate in perioada de
referinta(decontare), centralizarea acestor situatii, stabilirea sumei totale
in vederea emiterii facturii pentru plata onorariilor cuvenite avocatilor
pentru serviciile de asistenta judiciara finalizate intr-o luna, urmarirea platilor
efectuate catre barouri, estimarea sumelor necesare desfasurarii asistentei
judiciare in perioadele urmatoare de timp, pe baza sintezei datelor din
perioada anterioara si pastrarea unei comunicari continue cu serviciile de
asistenta juridica se realizeaza prin implementarea unei paltforme online pe
baza de utilizator-parola la nivelul Departamentului de coordonare a asistentei
judiciare-U.N.B.R
(2) Accesul la baza de date
il are U.N.B.R-ul ca administrator si barourile individuale in vederea
introducerii lunare a datelor, sub forma de situatie lunara cu campuri
predefinite de completat.
(3) Situatiile lunare ale
fiecarui serviciu de asistenta judicaira sunt procesate si analizate in mod
central la nivelul aplicatiei.
(4) Singura obligatie pentru buna functionare a
aplicatiei este ca SAJ din fiecare barou sa completeze situatia lunara
prevazuta de lege
(5) Solutia nu necesita mentenanta
informatica pentru sarcinile comune, fiind supravegheata de un administrator
UNBR instruit initial.
(6).Module
Raportare
lunară |
□
Un barou poate completa maxim un raport / luna □ Informatiile solicitate in fiecare raport pot fi variate de administratorul U.N.B.R. □ Campurile dintr-un raport lunar includ : o Numarul de avocati care au desfasurat acitivăti de asistentă juridică; o Sumă solicitată o Data încheiere primire referate o ... alte câmpuri □ După data închiderii rapoartelor, raportul lunar nu mai poate fi rectificat decât de administratorul U.N.B.R. □ Rapoartele pot fi sterse doar de administratorul U.N.B.R. |
B. Modul notare plăti
Raportare
plăti |
□
După introducerea de către barouri a rapoartelor SAJ, UNBR poate nota ce
plăti au fost efectuate pentru decontarea sumelor lunare / barou. □ Astfel, plătile pot avea următoarele caracteristici: o Tipul plătii : partiale / totale o Data platii o Document justificativ / observatii o Rest de plată □ Sistemul NU are scop contabil, ci doar de urmărire orientativă a datelor la care fiecare barou a primit banii total / parŃial ; □ Se va putea observa care barouri au bani de primit si ce sume, pentru eficientizarea acitivitătii; □ Prin comparatie cu data scadentei teoretice a sumelor datorate, se va putea trage o concluzie privind ritmul de plată a sumelor |
C.
Modul de procesare date
Export
si procesare date |
• Datele din rapoartele introduse de
barouri se centralizează lunar într-un raport agregat SAJ pentru toate
judetele, în ce priveste câmpurile principale (sumă datorată, număr de
avocati); • Rapoartele introduse de barouri pot fi exportate în format Excel; • Rapoartele agregate lunare (toate barourile adunate) pot fi exportate în format Excel; |
D. Modul de utilizatori
Utilizatori
si judete |
• Fiecare barou va avea câte un
utilizator cu nume de utilizator / parolă. • Baroul va accesa lunar site-ul si va introduce datele cerute din raport. • Administratorul U.N.B.R. poate reseta datele de acces (parolă pierdută). • Administratorul U.N.B.R. are acces la data ultimului acces al fiecărui utilizator (când a accesat ultima oară site-ul). • Fiecare utilizator (barou) are acces la propriile rapoarte, poate edita doar pe ultimul raport introdus (rectificare). |
Av. Iordăchescu-Ilie Ion,
Coordonator al Departamentului de coordonare a asistenţei judiciare organizat în cadrul
U.N.B.R.